دستگاه پرکن مایعات

  • پرکن خطی

دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات یکی از دستگاه های ضروری در صنایع غذایی ، شیمیایی ، دارویی و … است که ضرورت استفاده از آن ها غیر قابل اجتناب می باشد. از این دستگاه برای پر کردن ظروف و بطری ها با مایعات استفاده می شود که در کنار برخورداری از سرعت و دقت زیاد ، استفاده از آن بسیار راحت ، مفید و کاربردی می باشد . دستگاه پرکن مایعات برای انواع مایعات غلیظ ، رقیق و … ساخته می شوند. در ادامه با انواع دستگاه پرکن مایعات ، قیمت و مکانیزم سیستم پرکن آن ها بیشتر آشنا شوید.

اکرو ماشین طراح ، سازنده و تولید کننده انبود دستگاه پرکن مایعات

اکروماشین طراح و سازنده دستگاه پرکن مایعات دستی

پرکن مایعات یکی از دستگاه های پرکاربرد صنعتی است که در صنایعی مانند صنایع شیمیایی ، دارویی ، غذایی به وفور استفاده می شود. این دستگاه ها انواع متنوعی دارند که هرکدام در مکانیزم های مختلف کار پر کردن را انجام می دهند . مکانیزم های دستگاه های پرکن پرکن پمپی، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستونی است.

.

نحوه عملکرد دستگاه پرکن مایعات به چه صورتی می باشد؟

تزریق مایعات به درون بطری ها و ظروف مخصوص با توجه به گرانروی یا ویسکوزیته باید
با مکانیزم های متفاوتی مانند مکانیزم پرکن پمپی، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستونی انجام شود .

در واقع نوع مایع مشخص می کند که روش مناسب برای مکانیزم تزریق مایع کدام است.
در ادامه با انواع مکانیزم ها نظیر مکانیزم پرکن پمپی، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستونی و مایعات قابل تزریق توسط هر کدام بیشتر آشنا می شوید.

برای مثال مکانیزم پمپی دقت بالایی ندارد اما برای تمامی مایعات قابل استفاده می باشد.
اما بیشتر برای موادی با چسبندگی زیاد نظیر گریس سرد بسیار عالی است.

یا سیستم پرکن مایعات ثقلی برای مایعات رقیق ماند عرقیات، دوغ، انواع شوینده ها و دیگر مواد مشابه کاربرد دارد.
این روش تزریق در بین دیگر روش ها مناسب ترین قیمت را دارد و عملیات پر کردن با استفاده از جاذبه و وزن خود مایع صورت می گیرد.

مکانیزم دیگر پرکردن مایعات، دستگاه پرکن سیلندر پیستون می باشد که از دقت بالایی برخوردار است. از این روش با توجه به ثابت بودن حجم تعیین و تنظیم شده و در نتیجه کاهش خطای مقدار تزریق مواد بیشتر، در مورد مایعات غلیظ استفاده می شود.

اهمیت دستگاه پرکن مایعات رقیق و غلیظ

برای پر کردن انواع مایعات از آب گرفته تا سس ، عسل و روغن ماشین و هزاران مایع دیگر در ظروف مختلف از دستگاه پرکن مایعات استفاده می شود.

پرکن مایعات یکی از تجهیزات مهم در صنایع مختلفی مانند آرایشی بهداشتی ، دارویی ، صنایع غذایی و نوشیدنی است. در این صنایع محصولات در بسته بندی ها متفاوتی انجام می گیرند اما با دستگاه پرکن می توان عملیات پرکردن و بسته بندی را بصورت آسان ، سریع و کاملا بهینه انجام داد.

تصور کنید این فرایند در صنعت بصورت دستی انجام می شد ، اتلافی که در سرریز مایعات و کاهش سرعت اتفاق می افتد فوق العاده زیاد است. به همین دلیل از دستگاههای پرکن مایعات استفاده می شود.

همچنین دستگاههای پرکن مایعات پیشرفته دارای رابط انسان ماشین هستند که کار کردن با آنها را آسان می سازد.

همچنین سرعت این دستگاهها باعث افزایش بهره وری و کاهش کار یدی می شود. با این دستگاهها شما می توانید حجم بالایی از مایعات را درون ظرف پر کنید.

این دستگاهها مدل های مختلف دارند که کارکرد های مختلفی هم دارند.

مثلا این دستگاهها را می توان با درجه اتوماتیک بودنشان دسته بندی کرد: نیمه اتوماتیک ، اتوماتیک و دستی را شامل می شوند .

می توان بر اساس نوع موادی که پر می کنند هم این دستگاهها را دسته بندی کرد.

بررسی انواع مکانیزم پرکننده‌ های مایعات

با توجه به مایعی که قصد پر کردن آن را دارید ، مکانیزم و نوع دستگاه انتخابی متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی این ۳ مکانیزم، مهمترین و اصلی روش های پر کردن مایعات می باشند.

نوع دستگاه دقت سرعت قدرت
پرکن سیلندر پیستونی دقت ۹۹.۹۹% سرعت ۹۵% قدرت ۹۰%
پرکن پمپی دقت ۸۵% سرعت ۹۰% قدرت ۹۵%
پرکن ثقلی دقت ۹۰% سرعت ۸۰% قدرت ۸۰%

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

دستگاه های پرکن اتوماتیک دارای نوار نقاله برای انتقال ظروف با هر شکل و اندازه، پر کردن همزمان ۴ الی ۱۲ ظرف، درب گذاری و درب بندی در دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک توسط سنسورهای تعبیه شده می باشد و مکانیزم های پر کردن در دستگاه های اتوماتیک می تواند پمپ ، سیلندر پیستونی و ثقلی باشد که هر یک از آن ها دارای کاربرد خاص خود می باشند.

به منظور پر کردن مایعات رقیق نظیر آب معدنی ، دوغ ، انواع مایع ضد عفونی ، تینر ، الکل و مایعات این چنینی از سیستم ثقل استفاده می شود.
از سیلندر پیستون و پمپ هم برای مواد رقیق و هم برای مواد غلیظ استفاده خواهد شد.

دقت بالای سیلندر پیستون در پر کردن و نیز برخورداری از تلرانس خطای پایین باعث شده است که مورد استفاده بیشتری قرار گیرد و البته لازم به ذکر است که استفاده از این مکانیزم منجر به افزایش قیمت دستگاه خواهد شد.

نحوه کارکرد دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

۱ قرار گرفتن ظرف روی نوار نقاله
۲ حرکت ظرف به زیر نازل ها
۳ پر کردن ظروف با توجه به تایمر ها و حسگر های موجود روی دستگاه
۴ انتقال ظرف به یونیت درب گذاری
۵ در صورت نیاز مشتری انتقال ظرف به دستگاه سیل القایی، دستگاه لیبل شرینک
۶ اتمام کار و انتقال ظروف درب بسته به محل بسته بندی توسط اپراتور

دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک

دستگاه های پرکن مایعات نیمه اتوماتیک در دو نوع رومیزی و یا شاسی دار ساخته می شوند. هر دوی این دستگاه ها تقریبا فضای کمی را در محیط به خود اختصاص خواهند داد.

به منظور جلوگیری از چکه کردن و اضافه ریزش مواد بر روی ظروف، نازل ها از شیر اکچیتور برخوردار می باشند. در بعضی از پرکن ها شرایط به گونه ای است که بایستی تزریق توسط نازل از کف ظرف انجام شود، با این کار ماده به هنگام تزریق کف نخواهد کرد، از ظروفی چون شیشه شورها سرریز نمی گردند و به هنگام پر کردن موادی چون گریس حباب نخواهد افتاد. در این دستگاه نیز مانند دیگر دستگاه های پرکن مایعات امکان اجرای سیستم های تزریق سیلندر پیستونی یا پمپ و یا ثقل مختص مواد رقیق وجود خواهد داشت و در واقع این مکانیسم ها از نظر دقت پر کردن با یکدیگر متفاوت می باشند.

عملیات شروع در دستگاه نیمه اتوماتیک به صورت دستی است اما پایان عملیات مشخص شده و پس از طی زمان تعیین شده، بسته می شود.

نحوه کارکرد دستگاه پرکن مایعات نیمه اتوماتیک

۱ قرار گرفتن ظروف در زیر نازل توسط اپراتور
۲ آغاز تزریق مایع به ظرف با فشردن پدال (در صورت سیلندر پیستونی بودن سیستم تزریق با اتمام تزریق سنسور قطع کن دستور قطع تزریق را صادر خواهد کرد و چنانچه سیستم تزریق از نوع پمپ یا ثقل باشد برای کنترل میزان تزریق مواد از تایمر کمک گرفته می شود.)
۳ انتقال ظروف به قسمت درب گذاری توسط اپراتور

چه عواملی سبب تفاوت دستگاه پرکن مایعات رقیق و غلیظ می‌شود؟

علیرغم اینکه ما از این دو نوع دستگاه، استفاده‌ی یکسانی را در صنعت مشاهده می‌کنیم،
اما این دو مدل متفاوت در کنار شباهت‌هایی که دارند، از تفاوت‌هایی نیز برخوردارند که این دو دستگاه پرکن را از یکدیگر متمایز می‌کند.

در ساخت و طراحی دستگاه پرکن مایعات غلیظ از یک سیلندر و پمپ استفاده می‌کنند
که با استفاده از این دو، مایعاتی که قرار است بسته بندی شوند روان و به آسانی حرکت می‌کنند
که این موضوع در انتقال آن به ظرف مورد نظر و مخصوص تاثیر دارد و با استفاده از این ویژگی می‌تواند
موادی چون عسل، مواد شیمیایی و هر ماده‌ی غلیظ دیگر را به راحتی به سمت ظرف هدایت کند؛
محرکی برای این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو حالت دارد که یکی پنوماتیک و حالت دیگر هیدرولیکی است.

اگر محرک منتخب شما پنوماتیک است، توجه داشته باشید که برای انتقال جک و اکچویتورها از یک نوع کمپرسور باد استفاده می‌کنند.
همچنین توجه داشته باشید اگر مدل دستگاه پرکن مایعات پمپی است، دیگر در ساخت و تهیه‌ی آن از پیستون استفاده نمی‌شود
و تمام انتقال‌ها از طریق یک پمپ انجام می‌شود که البته سرعت کمتری در مقایسه با نوع سیلندری دارد.

انواع دستگاه پرکن

نوع دیگر دستگاه پرکن که برای پرکردن ظروف از مایعاتی چون مواد دارویی و غذایی، آبمیوه،
آب معدنی و هر مایع رقیق دیگر استفاده می‌شود و امکان استفاده از آن با توجه به انتخاب فرد، می‌تواند
تک نازله، دو تا شش نازله باشد و اگر شما احساس کردید که کاربری مشتری بهتر می‌شود، می‌توانید از نازله های بیشتری استفاده کنید.

همچنین باید اشاره داشت که از دستگاه پرکن مایعات رقیق انواع گوناگونی در بازار دیده می‌شود که شامل مواردی چون پیستونی،
ثقلی، وکیوم و پمپ پریستالتیک می‌شوند و شما باید با توجه به به مایعی که قرار است آن را داخل ظرف بریزید، یک مدل مناسب را انتخاب کنید.

مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های پرکن مایعات

امروزه با توجه به تولید و طراحی دستگاه‌ها گوناگون و استفاده از آن‌ها در صنعت‌های گوناگون، بسیاری از امور آسان تر از گذشته انجام می‌شوند.
دستگاه پرکن نیز یکی از دستگاه‌های تاثیر گذار محسوب می‌شود که استفاده از آن مزیت‌های گوناگونی را به همراه دارد:

  • صرفه جویی در زمان و پر کردن ظروف بیشتر در مدت زمان کم
  • بهداشتی بودن
  • عدم دخالت دست

لیست قیمت دستگاه پر کن مایعات

ردیف نوع دستگاه قیمت
۱ دستگاه تیوپ پرکن مایعات دستی  تماس بگیرید
۲ دستگاه تیوپ پرکن مایعات نیمه اتوماتیک  تماس بگیرید
۳ دستگاه تیوپ پرکن مایعات اتوماتیک  تماس بگیرید

دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی

در بین انواع دستگاه پر کن که موجود هستند نوع سیلندر پیستونی دقیق ترین و پر قدرت ترین دستگاه است ، به همین دلیل مایعات غلیظ را اصولا با این دستگاه پر می کنند. البته این دستگاه برای مایعاتی مانند روغن مایع مناسب نیست . همچنین باید در نظر داشته باشید که پر کردن مایعات در ظرف ها و قوطی هایی با حجم کمتر از یک لیتر نیازمند دستگاهی با دقت بسیار بالا می باشد .

اصولا دستگاه های پمپی و ثقلی خطای میانگین ۵ تا ۱۰ سی سی دارند که مثلا در یک قوطی کوچک شیر با حجم ۱۰۰ سی سی ، خطای ۵ تا ۱۰ سی سی بسیار فاحش و زیاد است.

قیمت دستگاه های پرکن سیلندر پیستونی از دو نوع پرکن پمپی و ثقلی بیشتر است اما این هزینه در مقایسه با قدرت و سرعت عملکرد آن کاملا مناسب خواهد بود.

اگر موادی که شما تصمیم به پر کردن آن‌ها دارید، شامل عسل، ماست، شیره انگور و این دست از مواد است، باید از این نوع دستگاه پرکن استفاده کنید، توجه داشته باشید که امکان خطا با استفاده از این دستگاه بسیار کاهش پیدا می‌کند.

پرکن مایعات پمپی

پرکن های پمپی هم برای پر کردن مایعات رقیق کاربرد دارند و هم مایعات غلیظ. به طور کلی می توان گفت که پر کن های پمپی از قابلیت بیشتر و انعطاف بیشتری برای هر نوع مایعی برخوردار هستند و با وجود این دستگاه می توان چندین نوع مایع با گرانروی های مختلف را بسته بندی کرد. گریس یکی از محصولاتی است که غالبا به صورت اختصاصی به وسیله این دستگاه بسته بندی خواهد شد و همانطور که میدانید این ماده از چسبندگی و غلظت بالایی برخوردار است. این دستگاه پرکن را با توجه به توان و قدرت فشار بالای پر کنندگی می توان برای مایعات غلیظ و چسبنده انتخابی مناسب به شمار آورد.

برخی از مایعات از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار هستند و برای آن‌ها باید از دستگاه مخصوصی استفاده شود؛ دستگاه پرکن پمپی برای این دست از مایعات مناسب به شمار می‌رود.

 

دستگاه پرکن ثقلی

طراحی نازل دستگاه های ثقلی به گونه ای است که برای پر کردن مایعات رقیق بسیار مناسب است. از این رو در صورتی که دارای محصولاتی مایع، سبک و رقیق هستید این دستگاه برای شما انتخابی مناسب خواهد بود. در این سیستم به منظور پر کردن مایعات نیروی جاذبه و به نوعی وزن خود مواد مورد استفاده قرار گرفته و از این رو به پرکن مایعات گرانشی نیز معروف است.

در این سیستم به کارگیری نیروی جاذبه سبب شده این دستگاه به شکل ساده تری طراحی شده و از این رو به قیمت مناسب تری به فروش برسد. از بین مواد مناسب پرکن مایعات ثقلی می توان به لال ، الکل ، آب ، مواد شیمیایی ویژه ، جوهر ، مواد شیمیایی خورنده اسیدی و سفید کننده اشاره نمود. با وجود آنکه این سیستم به طور معمول برای محصولاتی که درون آن ها کف به وجود نخواهد آمد کاربردی است اما با این حال می توان حتی در صورت ایجاد کف نیز به منظور کنترل آن از یک صفحه استفاده نموده و در واقع سطح خاصی برای پر شدن در نظر گرفت.

مایعات رقیق که انواع گوناگونی چون آب معدنی، انواع نوشیدنی، عرقیجات و دیگر موارد را دارند، با دستگاهی به نام ثقلی داخل ظروف مخصوص ریخته می‌شوند که امکان خطا را به حداقل ترین حالت ممکن می‌رساند.

مهم ترین نکته قبل از پر کردن ظروف، خالی کردن هوای داخل آنهاست که معمولا از طریق MPA ( روش اتمسفر اصلاح شده ) با تزریق گاز انجام می گیرد. در دستگاه های تمام اتوماتیک از یک صفحه نمایش PLC برای وارد کردن دستورالعمل های لازم استفاده می شود.

مزایا دستگاه پرکن ثقلی

کاربری آسان
قیمت مناسب
تعمیر و نگهداری کم هزینه
مناسب برای بسته بندی مایعات خورنده

معایب دستگاه پرکن ثقلی

قدرت تزریق ضعیف
کارایی نامطلوب برای پر کردن مایعات دارای چگالی متوسط
کاربرد محدود
بیشتر بودن کار اپراتور به نسبت دیگر انواع دستگاه پرکن
در رابطه با موادی که در دمای محیط دچار تغییر خواهند شد کاربرد ندارد
کارایی پایین در رابطه با مواد نیازمند به چرخش

جهت دریافت کاتالوگ و مشاوره دستگاه پرکن مایعات بر روی لینک زیر کلیک کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه تولیدی و مهندسی اکروماشین می باشد
×