دستگاه پرکن آب رادیاتور

دستگاه پرکن آب رادیاتور و خط تولید آب رادیاتور

دستگاه پرکن آب رادیاتور جهت آب رادیاتور که یکی از موارد مصرفی در خودرو است که وظیفه خنک کنندگی موتور خودرو را دارد . قاعدتا وجود این مایع در خودرو و عملکرد صحیح آن مهم و ضروری است. آب رادیاتور با گردش در سیستم خنک کننده خودرو گرمای موتور را رو به خنکی برده و موجب کنترل دما در موتور می شود. بنابراین کیفیت این محصول درنوع عملکرد خودرو بسیار موثر و حیاتی می باشد.

در ادامه به بررسی دستگاه پرکن آب رادیاتور که نوعی دستگاه پرکن مایعات می باشد خواهیم پرداخت .

دستگاه پرکن آب رادیاتور چیست

در دستگاه پرکن آب رادیاتور نازل ها می توانند متغییر باشند ، این متغییر بودن نازل ها بسته به میزان تولید دارد . این نوع دستگاه پرکن آب رادیاتور بر مبنای ثقل های طراحی شده و به همین دلیل آن را دستگاه پرکن مایعات ثقلی می نامند. اَکرو ماشین این دستگاه را به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی و تولید کرده است که مشتری می تواند با توجه به میزان تولید خود در روز حجم و ابعاد دستگاه را تغییر دهد. در مدل های توماتیک این دستگاه ،دستگاه پرکن قادر است درب بطری های پر شده از مواد را ببندد که این امر باعث سرعت بخشیدن به خط تولیدمی شود.

 

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

خط تولید آب رادیاتور  و انواع مکانیزم آن

برای پرکردن مایعات رقیق و غلیظ از سه مکانیزم استفاده می شود که هر کدام از این مکانیزم ها دقت و عملکرد مخصوص خود را دارند. برای انتقال هر نوع مایعی از یکی از این مکانیزم ها استفاده می شود . در ادامه به معرفی و بررسی این مکانیزم ها خواهیم پرداخت:

مکانیزم دستگاه پرکن آب رادیاتور به روش ثقلی

از این نوع مکانیزم معمولا برای پر کردن مایعاتی مانند : ضد یخ ، عرقیجات ، دوغ ، و انواع شوینده ها استفاده  می شود . این نوع مکانیزم می تواند مایع را بر مبنای جاذبه و وزن مایع به دورن بطری ها انتقال دهد و هزینه تمام شده آن نیز نسبت به سایر مکانیزم ها کمتر است . از این نوع مکانیزم در بسیاری از دستگاه های پرکن مایعات رقیق استفاده می شود.

مکانیزم دستگاه پرکن آب رادیاتور به روش پمپی

از این نوع مکانیزم معمولا برای پر کردن مایعاتی همچون گریس که این نوع مایع چسبندگی بالایی دارد و دردسر های خاص خودش را نیز دارد استفاده می شود. این نوع مکانیزم دقت چندانی ندارد و معمولا از این نوع مکانیزم در دستگاه های پر کن مایعات خیلی کم استفاده می شود.

مکانیزم دستگاه پرکن آب رادیاتور به روش سیلندر پیستون

از این نوع مکانیزم در پر کردن مایعات غلیظ استفاده می شود این نوع مکانیزم نسبت به سایر مکانیزم ها دارای دقت و عملکرد بالایی است . از این روش در ساخت دستگاه های اتوماتیک استفاده می شود و کارایی بالا تری نسبت به سایر مکانیزم ها دارد. خطای این نوع مکانیزم بسار کم بوده زیرا دقت در عملکرد ایننوع مکانیزم برای انتقال مایعات غلیظ بسیار بالا است.

ساز و کار دستگاه پرکن آب رادیاتور به روش ثقلی

در این نوع دستگاه پرکن آب رادیاتور که به روش ثقلی معروف است رو دستگاه مخزنی تعبیه شده است که مابع مورد نظر درون مخزن ریخته مشود سپس بطری ها در جای خود قرار می گیرند و مایع داخل مخزن به وسیله نازل ها درون شیر وارد می شوند این مقدار به وسیله اینورتر کنترل می شود و مقدار معینی بر اساس حجم داخل بطری ها ریخته می شود . نازل های این نوع دستگاه آب بند هستند یعنی از چکه کردن مواد جلوگیری می کنند و این موجب  هدر نرفتن مایع می شود.

دستگاه پر کن اب رادیاتور

دستگاه پرکن آب رادیاتور

راندمان دستگاه پرکن آب رادیاتور با درنظر گرفتن چگالی مواد

  •     پرکن تک نازله تا ۳۵۰ ظرف یک لیتری در ساعت
  •     پرکن دو نازله ۴۰۰الی ۶۰۰ ظرف یک لیتری در ساعت
  •     پرکن چهار نازله ۷۰۰ الی ۹۰۰ ظرف یک لیتری در ساعت
  •     پرکن شش نازله ۱۰۰۰  الی ۱۲۰۰ ظرف یک لیتری در ساعت
  •     پرکن هشت نازله ۱۲۰۰ الی ۱۴۰۰ ظرف یک لیتری در ساعت

مشخصات فنی دستگاه پرکن آب رادیاتور

  • این دستگاه از استیل ساخته شده است
  • قابلیت شست و شوی مخزن و دستگاه
  • قابلیت نصب اینورتر برای کنترل برق
  • قابلیت نصب تابلو برق و مجهزبودن به سیستم PLC
  • حجم مخزن این دستگاه ۱۵۰ تا ۳۰۰ لیتراست
  • حجم ظروف از ۲۵۰ سی سی الی ۲۰۰۰ سی سی است.
  • قابلیت پر کردن بطری ها تا اخرین قطره مواد مخزن

قیمت دستگاه پرکن آب رادیاتور

قیمت دستگاه پرکن آب رادیاتور با توجه به تعداد نازل های مصرفی در دستگاه می باشد ، تعداد این نازل ها با توجه به میزان تولید مشتری در روز است . مشتری می تواند بنا به سلیقه  و کارکرد خود ابعاد و حجم دستگاه پرکن آب رادیاتور را نیز کم و زیاد کند . جهت کسب اطلاع از قیمت و مشخصات فنی این دستگاه می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

همه چیز در باره آب رادیاتور

 آب رادیاتور چه وظیفه ای دارد؟

انفجارهای داخل سیلندر نسبتاً کوچک هستند هر بار که شمع جرقه می‌زند، سیلندر به وسیله مخلوط سوخت و هوا منفجر می‌شود. در هر دقیقه گرمای شدید تولید می‌شود. آب رادیاتور گرما را از موتور جذب  و آن را دفع می‌کند.این کار به وسیله رادیاتور انجام می شود.​ این کار با وارد شدن جریان هوای گرم توسط بخاری در فصل سرد نیز انجام می شود.

ترکیبات آب رادیاتور چیست؟

ترکیبات آب رادیاتور از مایع خنک کننده یا همان ضدیخ است. ضد یخ مخلوطی از اتیلن و پروپیلن گلیکول و آب است و نسبت اینها ۵۰ /۵۰ است.

انواع سیستم خنک‌کننده

دو نوع سیستم خنک‌کننده در وسایل نقلیه وجود دارد. ​

  1. موتور هایی با هوا خنک می‌شوند: امروزه این موتورها کمتر ساخته می‌شوند، در اوایل قرن بیستم این نوع خودرو ها بسیار دیده می‌شدند که با هوا خنک می شدند این نوع خودرو ها همچنان در تراکتورهای باغی و ماشین‌های مراقبت از حیاط استفاده می شود.
  2. موتور هایی با خنک کننده مایع خنک می‌شوند: هم‌اکنون در سراسر جهان ،توسط تمام تولیدکنندگان خودرو این نوع سیستم خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع آب رادیاتور های موجود در بازار

تعداد و نوع مایع خنک کننده در بازار بسیار زیاد است نوعی که بیشتر از همه دیده می شود امروزه اب رادیاتور سبز رنگ است، که ما بیش‌تر آن را در مغازه‌ها می‌بینیم. آب رادیاتور سبز اکنون در دنیا بسیار کم مورد استفاده قرار گرفته و فقط برای خودروهایی که قبل از دهه ۱۹۹۰ میلادی تولید شده‌اند، کاربرد دارد.

دلیل تفاوت رنگ آب رادیاتور های مختلف 

به طور کلی آب رادیاتور به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

با تکنولوژی اسیدی غیرطبیعی (IAT): این دسته در ایران پُراستفاده‌ترین می‌باشد و رنگ سبز روشن دارد.

با تکنولوژی اسیدی طبیعی (OAT):

با تکنولوژی اسیدی طبیعی دوگانه (HOAT): این دسته مخلوطی از ۲ دسته قبلی استو معمولاً زرد و نارنجی رنگ اند.

تعویض آب رادیاتور چه دلیلی دارد؟

​آب رادیاتور در یک محیط تحت شرایط سخت و گرم عمل می‌کند، استهلاک این مواد زیاد است و در طول زمان قابلیت خود را از دست می دهد. در صورت تعویض نکردن آب رادیاتور برخی قسمت های سرد رادیاتور و موتور دچار خوردگی می شوند و در طول زمان کارایی خود را از دست خواهند داد.

 از همه مهم‌تر،تعویض آب رادیاتور باعث حذف آلاینده های موجود و جلوگیری از مسدود شدن سیستم خنک‌کننده در فصل زمستان و تابستان می شود.

ریختن آب به جای آب رادیاتورمی تواند موجب بروز مشکلاتی برای خودرو شود.

آب رادیاتور هر چند وقت یکبار عوض میشود؟

آب رادیاتور را در سرویس دوره‌ای خود چک و تعویض کنید.

هر ۸۰ هزار کیلومتر یا هر ۵ سال آب رادیاتور را تعویض کنید.

در ابتدای هر فصل به طور کلی خودروی خود را بازبینی کنید.

حتماً مایع خنک کننده را در ابتدای فصل زمستان و تابستان بررسی کنید. 

قبل از سفر حتماً مایع خنک کننده را چک کنید .

دفترچه راهنمای خودرو راچک کرده و از صحت عملکرد و طول عمر خنک کننده مطلع شوید.

چک کردن آب رادیاتور ماشین

دقت کنید که مایع خنک ‎کننده می‌تواند داغ و تحت فشار باشد، پس در صورت بی‌دقتی بازبینیِ آن کار خطرناکی است.

  1. نحوه بازبینی حجم آب رادیاتور در مخزن: برای انجام اینکار دقت کنید که خودرو برای چند مدت خاموش باشد،در غیر این صورت ممکن است به علت گرما و فشار اب روی بدنتان ریخته و دچار سوختگی شدید شوید.

مایع خنک‌کننده با مقدار کم می‌تواند باعث جوش‌آوردن موتور شده که خسارات زیادی را ایجاد می‌کند.

بهترین موقع برای چک کردن سطح مایع خنک‌کننده زمانی است که خودرو برای چند ساعت خاموش بوده است.

در برخی خودرو‌ها  این مایع در محفظه‌ی شفافی است که با نگاه کردن به آن می توانید به بررسی اب رادیاتور بپردازید.

در باقی خودرو‌ها باید رادیاتور و منبع انبساط را باز کرده تا بتوانید سطح مایع را بررسی کنید.

اگر سطح خنک کننده پایین آمد می‌تواند به علت نشت خارجی یا داخلی باشد که هزینه تعمیر دومی بسیار بیشتر است.

موارد نشتی باید به سرعت برطرف شوند زیرا پایین آمدن سطح خنک‌کننده می تواند خسارات جبران ناپذیری را به موتور وارد کند. و هزینه های تعمیر را بالا ببرد.

اگر شما در دمای پایین‌تر از دمای انجماد زندگی می‌کنید بهتر است که غلظت خنک‌کننده را بررسی کرده وبا توجه به سرما مایع خنک‌کننده که رقیق یا ضعیف کنید. 

  1. چک کردن اب رادیاتور ماشین از نظر کیفیت

حتماً اطمینان حاصل کنید موتور خودرو کاملاً خنک باشد اینکار قبل از انجام هر گونه بازبینی بر روی آب رادیاتور انجام شود

درون مایع خنک کننده نباید، ذرات ریز فلز و یا زنگ زدگی مشاهده شود.

نکات مهم

۱.همیشه حواستان به آمپر دما باشد: آمپر‌های خودرو را هیچگاه نادیده نگیرید،اگر امپر دما بالا برود این موضوع می تواند نشان دهنده بروز مشکلی در خودرو باشد.

  1. شما می‌توانید با روشن کردن بخاری موتور را خنک کنید: اگر موتور داغ می‌کند می توانید با روشن کردن بخاری با دور تند به رفع مشکل کمک کنید.
  2. مایع خنک کننده عطر و طعم شیرینی دارد، که برای حیوانات خانگی بسیار جذاب است: این مواد بسیار خطر ناک است و مقدار بسیار کمی می تواند جان یک گربه را به سرعت بگیرد. ۲۰۰ گرم از آن میتواند یک سگ ۷۵ کیلویی را از پا در بیاورد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *